2025-07-28
Ghid fiscal – Legea 141/2025 explicată Modificări, implicații și exemple practice
Modificări, implicații și exemple practice
Aplicabilitate: de la 1 august 2025
Temei legal: Art. 291 din Codul Fiscal, modificat prin Legea nr. 141/2025
Conform modificărilor aduse art. 291 alin. (1) din Codul Fiscal:
- Cota standard de TVA crește de la 19% la 21%, aplicabilă tuturor livrărilor de bunuri și prestărilor de servicii pentru care nu se aplică o cotă redusă.
Totodată:
Regulă generală: pentru livrări/prestări după 1 august → TVA 21%, chiar dacă avansul a fost încasat cu 19%.
Un produs vândut azi cu 119 lei (TVA 19%) → are o bază de 100 lei.
După 1 august, pentru a menține baza de 100 lei, prețul va deveni:
100 + 21% = 121 lei
- Diferență de 2 lei care poate fi suportată fie de client, fie de firmă (dacă menține prețul brut neschimbat).
Înregistrați distinct în contabilitate stocurile și tranzacțiile cu cota veche și cea nouă.
Verificați dacă aveți contracte cu preț fix, în care este necesară o clauză de actualizare.
Nu uitați de:
Această modificare de TVA nu este doar o simplă schimbare de procent – este o transformare administrativă, financiară și logistică care afectează:
Pregătirea din timp e esențială pentru a evita erori, pierderi și blocaje în relația cu ANAF sau clienții.
Aplicabilitate: pentru dividendele distribuite începând cu 1 ianuarie 2026
Temei legal: Art. 43 alin. (1), (2), (4¹) și (5¹) din Codul Fiscal, modificat prin Legea nr. 141/2025
- Începând cu 1 ianuarie 2026, impozitul pe veniturile din dividende distribuite către persoane fizice va fi de 16%, în loc de 10%.
Această cotă se aplică:
Conform prevederilor legale:
Cota de impozit aplicabilă este cea în vigoare la data distribuirii dividendelor, nu la data realizării profitului din care se distribuie.
->Așadar, profitul anului 2023 sau 2024, dacă este distribuit în 2026, va fi impozitat cu 16%, nu 10%.
Legea prevede în mod expres:
Pentru dividendele distribuite în baza situațiilor financiare interimare în anul 2025, nu se va recalcula impozitul la regularizarea din 2026, chiar dacă se constată diferențe între profitul interimar și cel anual.
Așadar:
Firma „ContabExpert SRL” are un profit reportat din 2023.
Pe 20 decembrie 2025, AGA aprobă distribuirea către asociați și efectuează plata.
Impozitul aplicabil: 10%, conform reglementării în vigoare la data distribuirii.
→ Dividend brut: 50.000 lei → Impozit = 5.000 lei → Net: 45.000 lei
Pe 10 ianuarie 2026, AGA aprobă distribuirea dividendelor din profitul anului 2024.
Impozitul aplicabil: 16%, conform noii reglementări.
→ Dividend brut: 50.000 lei → Impozit = 8.000 lei → Net: 42.000 lei
- Diferență netă pentru asociat: –3.000 lei, doar din majorarea cotei.
În iunie 2025, firma „Alpha” distribuie dividende interimare în baza bilanțului interimar.
Se aplică impozitul de 10%, care se declară și plătește în 2025.
În 2026, la regularizarea pe baza bilanțului anual, se constată profituri mai mici.
Nu se recalculează impozitul la 16% pentru partea deja plătită.
Analizați oportunitatea distribuirii dividendelor până la 31.12.2025 – este ultima ocazie de aplicare a cotei de 10%.
Dacă se optează pentru dividende interimare, asigurați:
Majorarea impozitului pe dividende de la 10% la 16% începând cu 2026 afectează profitul net al acționarilor și planificarea financiară a firmelor.
Cine încasează dividende în 2025 va plăti mai puțin.
Cine amână în 2026 va suporta o creștere de 60% a impozitului pe același venit.
Aplicabilitate: de la 1 august 2025
Temei legal:
Legea 141/2025 introduce o noutate semnificativă:
->Persoanele fizice pot asigura în sistemul public de sănătate o altă persoană întreținută, prin depunerea Declarației unice și plata CASS pentru acea persoană.
Se poate face asigurarea pentru:
Noua prevedere apare ca litera h¹) în art. 155 alin. (1) din Codul Fiscal.
Persoana care întreține completează Declarația unică în nume propriu.
În declarație se bifează că plata este făcută pentru altă persoană (în întreținere).
Se achită contribuția minimă de CASS pentru 12 luni.
Se aplică sistemul deja cunoscut pentru persoanele fără venit:
Dacă salariul minim brut este 3.300 lei (cum e în iulie 2025):
6 × 3.300 = 19.800 lei × 10% = 1.980 lei / an / persoană
Dacă salariul minim crește la 3.500 lei (estimare 2026):
6 × 3.500 = 21.000 lei × 10% = 2.100 lei / an / persoană
Plata asigură 12 luni de calitate de asigurat, indiferent de momentul depunerii declarației.
Nu este nevoie de contract scris între părți – declarația este suficientă pentru a produce efect fiscal și de asigurare.
Asigurarea opțională a persoanelor întreținute prin Declarația unică este o măsură nouă și utilă, care oferă posibilitatea reală de acoperire medicală pentru persoane fără venituri.
Este o opțiune recomandată în special pentru:
Important: opțiunea este valabilă începând cu 1 august 2025 – contribuabilii interesați trebuie să se informeze din timp.
Aplicabilitate: de la 1 august 2025
Temei legal: Art. 291 alin. (3) lit. c) și alin. (31) din Codul Fiscal, modificat prin Legea nr. 141/2025
Legea 141/2025 restrânge aplicarea cotei reduse de TVA 9% pentru livrările de locuințe către persoane fizice.
Cota redusă de 9% se va mai putea aplica doar dacă:
Locuința îndeplinește toate condițiile prevăzute de Codul Fiscal:
Condiție nouă introdusă prin Legea 141/2025:
Până la data de 31 iulie 2025, cumpărătorul trebuie să achite un avans de minimum 20% din valoarea totală a locuinței.
Livrările efectuate începând cu 1 august 2025 vor fi supuse TVA 21% (cota standard), nu 9%.
Chiar dacă prețul locuinței e sub 600.000 lei și îndeplinește celelalte condiții.
Conform expunerii de motive, măsura urmărește:
Contractul de vânzare (sau promisiunea de vânzare) semnat până la 31 iulie 2025
Dovada plății efective a avansului de 20% până la această dată (OP, chitanță, extras bancar)
Declarația pe propria răspundere a cumpărătorului că:
Măsura TVA 9% nu anulează programul "Noua Casă", dar:
Modificarea adusă de Legea 141/2025 privind TVA pentru locuințe:
Reduce aplicarea cotei de 9%,
Îi obligă pe cumpărători să plătească un avans semnificativ înainte de 1 august 2025,
Implică atenție din partea dezvoltatorilor imobiliari, notarilor și cumpărătorilor,
Poate genera grabe în contractări în prima parte a anului 2025, pentru a evita TVA 21%.
Aplicabilitate: începând cu 1 ianuarie 2026
Temei legal: Art. 491 din Codul Fiscal, introdus prin Legea nr. 141/2025
Legea 141/2025 introduce un impozit special pe cifra de afaceri pentru instituțiile de credit (bănci), cu caracter suplimentar față de impozitul pe profit.
Acest impozit:
- Instituțiile de credit – persoane juridice române:
- Cifra de afaceri – așa cum este definită în noul art. 491 alin. (3) Cod Fiscal:
- Cota este diferențiată în funcție de valoarea cifrei de afaceri:
Cifra de afaceri anuală | Cota impozit |
---|---|
între 50 și 100 milioane euro | 0,5% |
peste 100 milioane euro | 1% |
->Pentru bănci cu cifră de afaceri sub 50 milioane euro nu se aplică acest impozit.
Cifrele sunt calculate în echivalent lei, la cursul BNR din ultima zi a anului anterior.
- Acest impozit este pe lângă impozitul pe profit (16%) datorat în continuare.
Impozitul se calculează și se plătește trimestrial, până la data de 25 a lunii următoare fiecărui trimestru.
Se declară într-un formular fiscal nou, care va fi reglementat prin ordin ANAF.
Nu se deduce din impozitul pe profit. Este o sarcină fiscală separată.
Motivele invocate de legiuitor:
Este inspirat de modele similare din alte state UE (ex: Ungaria, Italia, Lituania).
Instituțiile de credit trebuie:
Începând cu 2026, băncile vor plăti ambele tipuri de impozite:
Impozitul suplimentar pe cifra de afaceri pentru bănci este o măsură cu scop fiscal și politic, care:
Aplicabilitate: începând cu 1 august 2025
Temei legal: Titlul VIII din Codul Fiscal (art. 342–451), modificat prin Legea nr. 141/2025
Legea 141/2025 introduce majorări semnificative ale accizelor pentru produse accizabile cheie:
- Tutun: țigarete, tutun fin, produse cu nicotină
- Băuturi alcoolice: bere, vinuri spumoase, băuturi fermentate, alcool etilic
- Carburanți: benzină, motorină
- Alte produse accizabile: produse energetice, lichide pentru țigări electronice etc.
Acciza este un impozit indirect care se aplică la cantitate, nu la valoare.
Se aplică înainte de TVA, deci orice creștere a accizei duce automat și la o creștere a prețului cu TVA inclus.
Are scop dublu: fiscal (colectare venituri) și de descurajare a consumului.
- Se majorează acciza specifică și minimă pentru țigarete:
- Se majorează acciza la alcool etilic, băuturi spirtoase, bere și alte produse fermentate.
- Se majorează acciza la benzină și motorină:
Dacă acciza crește cu 50 lei la mia de litri pentru motorină:
+0,05 lei acciză/litru + TVA 21% = ~0,06 lei/litru creștere finală
Dacă acciza la alcool crește cu 500 lei/hl alcool pur → pentru o sticlă de 0,7L cu 40% alcool → +2,80 lei/sticlă
Consumatorii finali, prin creșteri de preț la produse de larg consum
Comercianții și distribuitorii, care trebuie să refacă prețurile și stocurile
Importatorii, care trebuie să actualizeze documentele vamale și evidențele
Operatorii economici din transport și logistică, afectați de scumpirea combustibililor
Majorarea accizelor prin Legea 141/2025 are un impact imediat și generalizat:
Creșterea prețurilor la tutun, alcool și carburanți
Efect în lanț asupra costurilor de transport, livrare și producție
Presiune inflaționistă în special pentru consumatorii cu venituri mici
Nevoie de actualizare rapidă a prețurilor în sistemele comerciale
Aplicabilitate: începând cu 1 august 2025
Temei legal:
Legea 141/2025 modifică modul de declarare și colectare a CASS pentru anumite tipuri de venituri acordate de autorități sau instituții publice.
→ Sunt vizate în mod expres:
Instituțiile plătitoare au obligația de a:
Acestea preiau rolul de contribuabil și plătitor de obligații fiscale în locul beneficiarului final.
Pensii care depășesc plafonul de 3.000 lei/lună
Indemnizații sociale speciale (handicap, veterani, urmași, revoluționari etc.), dacă depășesc anumite plafoane
Indemnizații de șomaj, ajutoare pentru inserție sau reconversie
Ajutoare de stat sau de urgență acordate din bugetele locale/centrale peste nivelul neimpozabil
Compensații sau stimulente financiare acordate salariaților unor autorități
Softurile de calcul (pentru a determina baza de calcul CASS corectă)
Aplicațiile contabile și de salarizare
Procedurile interne privind evidența reținerilor
Formarea personalului pentru noile sarcini declarative
Toate instituțiile menționate trebuie să utilizeze formularul D112, într-un format adaptat (care va fi actualizat de ANAF până la 1 august 2025).
Nu se va mai permite folosirea altor declarații (ex. D100 sau D300) pentru aceste tipuri de venituri sociale.
D112 se va transmite lunar, chiar dacă beneficiarii sunt persoane fizice care nu au cod fiscal sau cont la Trezorerie.
Sumele nevirate la timp generează:
Lipsa reținerii sau a declarării poate fi interpretată ca omisiune la sursă, cu implicații inclusiv penale în cazuri grave.
Legea 141/2025 transferă responsabilitatea reținerii și declarării CASS din mâna beneficiarului către instituțiile plătitoare:
Simplifică sarcinile persoanei fizice (nu mai trebuie să completeze Declarația unică),
Dar impune adaptări majore în sectorul public – inclusiv digitalizarea și coordonarea cu ANAF.
Legea nr. 141/2025 aduce o serie de modificări fiscale și sociale majore, cu aplicabilitate etapizată începând cu 1 august 2025 și 1 ianuarie 2026. Aceasta urmărește consolidarea bugetară și alinierea cu cerințele europene, dar vine și cu un impact direct asupra veniturilor, costurilor și procedurilor administrative.
Revizuirea contractelor și sistemelor ERP pentru ajustarea cotelor de TVA, accize, CASS.
Informarea clienților privind momentul fiscal relevant (ex: distribuirea dividendelor până la 31 dec. 2025).
Suport în calculul CASS pentru pensii sau indemnizații, inclusiv în relația cu instituțiile publice.
Supravegherea obligațiilor declarative suplimentare pentru entitățile publice (D112, rețineri la sursă etc.).
Analizează impactul noii cote de TVA asupra:
Pentru firme care acordă dividende:
Firmele din retail, construcții, transport, HORECA etc. trebuie să simuleze impactul pe lanțul valoric al majorării TVA și accizelor.
Pensionarii cu venituri de peste 3.000 lei trebuie să își recalculeze venitul net estimat din august 2025.
Persoanele întreținute pot fi asigurate prin contribuție opțională (Declarația unică – 6 salarii minime).
Beneficiarii de ajutoare și indemnizații trebuie să verifice dacă depășesc plafoanele anuale pentru CASS.
Măsură | Afectează | Efect principal |
---|---|---|
TVA 21% | Toți contribuabilii | Scumpirea produselor și a serviciilor |
Dividende 16% | Asociați, acționari | Sarcină fiscală dublă față de 2023 |
CASS pensii și indemnizații | Pensionari, beneficiari ANPIS | Venituri nete mai mici |
Accize | Populație, IMM-uri, transportatori | Costuri indirecte în lanțul economic |
Impozit pe cifra de afaceri | Bănci | Costuri fiscale suplimentare directe |
Legea 141/2025 nu este doar o actualizare a cotelor, ci o reformă fiscală cu impact sistemic.
Ea trebuie gestionată activ, nu doar contabilizată.
În lipsa măsurilor compensatorii și a reformelor administrative promise, există riscul real ca aceste măsuri:
Recomandare finală:
Consultați Fiscombot.ro pentru:
Pentru a pune întrebări AI-ului, trebuie să fii autentificat. Dacă nu ai un cont, te încurajăm să te înregistrezi.
Autentifică-teNu ai un cont? Înregistrează-te acum
Hotărârea Guvernului nr. 602/2025, publicată în Monitorul Oficial nr. 715 din 31 iulie 2025, modifică și completează normele metodologice privind aplicarea TVA, în special pentru produsele alimentare, bunurile cu destinație specială și serviciile de interes larg. Actul normativ vine în completarea Legii nr. 141/2025, prin precizări tehnice esențiale
Ghid fiscal – Legea 141/2025 explicată Modificări, implicații și exemple practice
Întrebări excelente de la voi – și răspunsurile noastre clare. Episodul 1: Tot ce trebuie să știi despre Codul UIT și e-Transport, revizuită cu informațiile noi și completări utile pentru contribuabili.